Vergelijking van het HANS-systeem en Hybrid-systeem (FHR-systeem)
Het HANS-systeem (Head and Neck Support) en het Hybrid-systeem zijn beide ontworpen om de veiligheid van coureurs te verhogen door het hoofd en de nek te beschermen tijdens een crash. Hoewel ze beide vergelijkbare doelen dienen, zijn er enkele belangrijke verschillen tussen de twee systemen:

HANS-systeem (Head and Neck Support)

Ontwerp en Functie: Het HANS-systeem bestaat uit een rigide structuur die aan de helm is bevestigd en rust op de schouders van de coureur. Het is ontworpen om de beweging van het hoofd te beperken bij een botsing door de krachten gelijkmatig over de schouders en de helm te verdelen. Dit vermindert de kans op nekletsel door de belasting te verspreiden en de nek te ondersteunen.
Beperkingen: Het traditionele HANS-systeem biedt bescherming tegen frontale impacts en beperkt de beweging van het hoofd naar voren en opzij. Het biedt minder bescherming tegen zijdelingse bewegingen en achterwaartse krachten in vergelijking met meer geavanceerde systemen.
Integratie: Het HANS-systeem kan in veel gevallen worden aangepast aan verschillende helmtypes, maar vereist soms specifieke bevestigingspunten en installaties om goed te functioneren.

 

Hybrid-systeem (zoals de Simpson Hybrid)

Ontwerp en Functie: De Hybrid-systemen, zoals de Simpson Hybrid, combineren de voordelen van het traditionele HANS-systeem met extra bescherming. Ze zijn vaak ontworpen om extra ondersteuning te bieden tegen zijdelingse en achterwaartse bewegingen van het hoofd en de nek. Dit wordt bereikt door een meer flexibele structuur en extra componenten die betere bescherming bieden tegen verschillende soorten impact.
Voordelen: Het Hybrid-systeem biedt een hogere mate van flexibiliteit en comfort dan het traditionele HANS-systeem. Het kan bewegingen naar de zijkant en naar achteren beter opvangen, wat resulteert in een bredere bescherming en vaak een betere pasvorm bij verschillende racestoelen en helmen.
Integratie: Hybrid-systemen zijn ontworpen om eenvoudig te integreren met een breed scala aan helmtypes en zijn vaak minder restrictief in hun installatie, waardoor ze gebruiksvriendelijker zijn voor zowel amateur- als professionele coureurs.

Conclusie:

HANS-systeem: Biedt voornamelijk bescherming tegen frontale krachten en beperkt de beweging van het hoofd en de nek naar voren. Het is effectief maar heeft beperkingen in zijdelingse en achterwaartse bescherming.
Hybrid-systeem: Biedt uitgebreidere bescherming door ook zijdelingse en achterwaartse bewegingen op te vangen, naast de bescherming tegen frontale krachten. Het biedt vaak meer comfort en flexibiliteit, wat het geschikter maakt voor verschillende helmtypes en racestoelen.

Beide systemen zijn effectief in het verhogen van de veiligheid, maar de keuze tussen een HANS-systeem en een Hybrid-systeem kan afhangen van persoonlijke voorkeur, comfort en het type racestoel dat wordt gebruikt.